Mini Countryman E
test

Mini Countryman E

První jízdní dojmy

Automobilka Mini nedávno představila nový Countryman, který povyrostl, aby udělal místo novému modelu Aceman. Countryman je nově elektromobilem, a to rovnou ve dvou verzích. Předokolka s označením E a 4×4 s označením SE All4, které dříve patřilo plug-in hybridu. Vyzkoušeli jsme tu základní.

Prvním elektromobilem značky Mini byl třídveřový hatchback na pomezí segmentů A a B s názvem Mini Cooper SE, který jsme testovali a byli překvapeni jeho velmi nízkou spotřebou. Nedávno se představila jeho druhá generace, ale takřka současně se ukázal i Contryman, který byl v předchozí generaci pouze plug-in hybridem pod označením Mini Countryman S E All4. V nové generaci ale dostal i plně elektrickou verzi.

Mini Countryman oproti předchůdci vyrostl

Mini Countryman je kompaktní SUV tradiční britské značky, jejíž tradice je založena zejména na malinkých městských vozech, jejichž pokračovatelem (byť o poznání větším než původní Mini) je právě zmíněný model Mini Cooper SE. I Mini Countryman, který je podstatně větší, ale nese tradiční designové prvky. Nová generace Countrymanu má ovšem jiný designový jazyk než předchozí modely Mini. Přesto ale tradiční tvary vozů britské značky připomíná.

Délka Countrymanu je 4 433 mm, šířka 1 843 a výška 1 656 mm. Rozvor náprav je 2 692 mm a zavazadlový prostor má 460 litrů, přičemž po sklopení zadních sedaček vznikne prostor o objemu 1 450 litrů. Plně elektrická verze vozu Mini Countryman je postavená na platformě sdílené se spalovacími verzemi vozu. Elektromotor je u základní verze E uložený vpředu pod kapotou a pohání přední kola. Má výkon 150 kW, tedy 204 koní, takže na stovku zrychlí za 8,6 sekund a maximální rychlost je 170 km/h. Verze SE All4 (stejné označení, jako měl dříve plug-in hybrid) s druhým motorem vzadu a pohonem 4×4 pak má výkon 230 kW (313 koní) a na stovku zrychlí za 5,6 sekundy, přičemž maximální rychlost zůstává stejná. Obě verze mají baterii o celkové kapacitě 66,5 kWh, ze které je využitelných 64,7 kWh. To stačí na dojezd 462 km u předokolky a 433 km u verze s pohonem všech kol. Maximální nabíjecí výkon je 130 kW a z 10 na 80 % by se auto mělo nabít za 29 minut.

Technické parametry MINI Countryman (2024) E

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 433 × 1 843 × 1 656 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie66,5 kWh (64,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 462 km
Cena od999 700 Kč

Moje první zkušenost s novým Countrymanem byla v Mostě během BMW M Day, kdy jsem s ním jel z mosteckého okruhu na off-roadový polygon, kde jsem následně testoval velké SUV BMW XM. Byla to kratičká jízda s vrcholnou verzí John Cooper Works se spalovacím motorem pod kapotou, ale kromě povedeného designu jsem ocenil interiér, který mnohými prvky připomíná staré vozy Mini (stejně, jako to bylo v minulé generaci), ale celkový vzhled je modernější. Je tedy ve stejném duchu jako exteriér, který je také modernější než u předchůdce, ale zachoval si charakteristické prvky vozů Mini. Rád si v komentářích přečtu, jak se nový Mini Countryman líbí vám.

Plně elektrický Mini Countryman E

Během pozdější akce Drivalia rEVolution, o které jsem také psal, jsem pak měl možnost projet i základní verzi nového Countrymanu s plně elektrickým pohonem. Konkrétně šlo o základní verzi s označením Mini Countryman E, jež má pohon předních kol. Interiér zde nevypadá tak sportovně, ale jde pouze o rozdíly v detailech. Takže jako celek je stále perfektně zpracovaný a jde o povedenou kombinaci retro prvků s moderním designem. Sedačky pak i v této verzi mají příjemné boční vedení a je vidět, že sportovní nádech, typický pro vozy značky Mini, zůstal i zde.

Hned v prvních zatáčkách cítím, že i podvozek je sportovněji naladěný, byť si zachoval solidní úroveň komfortu. Je ovšem jasné, že toto auto bude vyhovovat spíše sportovněji založeným řidičům než těm, kterým jde v prvé řadě o komfort. Mně se s ním ale jede příjemně a solidní je i dynamika, byť vzhledem k omezenému výkonu předního motoru (více by předokolka pravděpodobně na asfalt stejně nepřenesla) není na druhou stranu nijak oslňující. Takže pokud si rádi užijete sportovnějšího svezení, bude lepší volbou verze s pohonem všech kol.

Co mě ale velmi příjemně překvapilo, je spotřeba. Jel jsem poměrně krátký okruh, na kterém se vystřídal městský provoz, okresky i dálnice. Po něm palubní počítač ukázal spotřebu 16,4 kWh/100 km, což při vnější teplotě 8 °C a klimatizací (v tomto případě topením) nastavenou na 22 °C není vůbec špatné. Stejný okruh jsem jel například s Opelem Astra Electric, tedy o poznání menším autem, se spotřebou 15,7 kWh/100 km a Renault Mégane Electric (podobně velký jako Astra) trasu zvládl o desetinu úsporněji. Ve srovnání s těmito dvěma vozy tedy o poznání větší Countryman vychází velmi dobře.

Nová generace Mini Countryman tedy povyrostla, a upevnila tak pozici vlajkové lodi značky Mini. Mezi Countryman a základní Mini Cooper se nově zařadil nový Aceman. Countryman ale kromě stylového designu a sportovněji laděného podvozku nabídne i dobrou efektivitu pohonu. Těším se, až tento zajímavý vůz budu moci otestovat pořádně včetně testu Zaostřeno na spotřebu.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz a David Haidinger, BMW Česká republika

mini-countryman-2024
Klady
  • sportovně naladěný podvozek
  • efektivní pohon
  • originální design
Zápory
  • omezený výkon předokolky
  • horší komfort podvozku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze